Jak být šťastný

Je mi jasné, že po tom, co jste si přečetli ten název, si možná říkáte, jestli nespadám do nějaké sekty, nebo nejsem něco jako „pozdrav slunci“ nebo jiné ezoterické odvětví. Mohu vás všechny s klidem ujistit, že jsem naprosto obyčejný žijící smrtelník, který se nehlásí k žádné sektě, nemá žádné vyznání, ani nespadá do nějakého kultu. Proč píšu takovéhle téma na fitness blog? Inu, zastávám takový názor, že člověk by v životě měl být šťastný proto, aby ho život třeba více bavil, více naplňoval, nebo se v něm prostě a jednoduše lépe cítil. A také si buďte jisti, že pokud budete v životě šťastní, nebo alespoň šťastnější, než jste teďka, tak budete mít na spoustu názorů, činností a událostí jiný pohled než ten, který zaujímáte teďka. Můžete se v životě naučit být šťastní? Je štěstí zvyk, jako každý jiný, který můžeme vytvořit, procvičovat a posilovat?

“ Jsme to, co děláme stále dokola. Dokonalost tedy není čin, ale zvyk.” -Will Durant 

Tohle motto jsem kdysi přečetl v jedné knize a nevím proč, ale tak nějak to ve mně zůstalo. Když jsem se nad tím v tu chvíli pozastavil, nepřikládal jsem tomu takovou váhu, jako nyní, když jsem o pár let starší a zjistil jsem, že je to pravda.

Každopádně se vracím k tomu mottu, které jsem psal. “Dokonalost tedy není čin, ale zvyk” Jak moc chcete být dokonalí? Pokud je vaše odpověď „ne zase tak moc“ je to zásadní chyba?

Pro mě je to trošku o něčem jiném. Štěstí (spíše než dokonalost) je pro mě mnohem hodnotnější, ale je to pohled jen jednoho chlapíka (mě).

Pokud chce jeden dosáhnout dokonalosti, ačkoli s tím nebude spojen pocit štěstí, je to z mého pohledu nedostatečné, strohé, neuspokojivé a méněcenné.
Pokud ovšem dosáhnu já, nebo kdokoli jiný, pocitu štěstí, ačkoli s tím nebude spojena dokonalost, to dokážu přijmout a domnívám se, že ostatní také.
Samozřejmě naprosto perfektní scénář by byl ten, kdyby se oba ty aspekty sloučily a oba dva aspekty byly v čemkoli přítomni. Jenže ne vždycky je tomu tak.

Vracím se k tomu mottu, co jsem psal o pár řádků vejš, jen abych to připomněl a trošku poupravil
“Dokonalost tedy není čin, ale zvyk” – Co kdybychom to slovo dokonalost vyjmuli a místo toho vložili slovo štěstí? Bylo by to stále pravdivé? Stejně tak, jako dokonalosti, můžeme dosáhnout štěstí tím, že bychom opakovali věci (ty správné a dobré věci) pořád dokola? Zastávám názor, že ano. Ačkoli to motto znělo fakt hodně dobře a ta vzpomínka, kdy jsem jej viděl poprvé, je v mé palici dnes tak jasná, jako byla před těma pár lety, dovolím si to motto trošku pozměnit k obrazu svému.

“ Jsme to, co děláme stále dokola. Štěstí tedy není čin, ale zvyk.” - jeden fitness hobík

Věřím tomu, že každý z nás dokáže dělat vědomá rozhodnutí, která povedou k pocitu štěstí stejně tak, jako dokážeme dělat vědomá rozhodnutí, které jsou benefitem pro naše zdraví, kariéru, nebo celkově lepší bytí. Jen si to představte. Ráno vstanete a řeknete si : ,, rozhodnul jsem se, že budu zdravý“ nebo : ,, rozhodnul jsem se, že budu úspěšný v kariéře.“ Všichni víme, že takhle to nefunguje, ačkoli je to krásná představa, to vám nebudu lhát. K jakémukoli úspěchu v našem životě, převážně, vedou jisté malé krůčky, které provádíme kontinuálně každý den s vidinou toho, abychom byli lepší.

Po nějaké době, co jsem toho spoustu přečetl, naposlouchal a dozvěděl se z jiných materiálů, jsem se obohatil o mnoho zkušeností, které mi pomohly k tomu, abych byl v životě šťastnější. Z toho celého spektra informací, které jsem načerpal, si dovolí vypíchnout pro mě těch 7 nejdůležitějších, které když jsem dodržoval, mně, ale i mnoho lidem v mém okolí změnily život k lepšímu. Ani já, ani ti lidé okolo, kteří se chtěli něco málo dozvědět o tom, jak být šťastnějšími, nejsme žádní spešl případi, kterým jde všechno rychleji, učí se vše snadno a s lehkostí. Jsme obyčejní lidé s průměrným chápáním, průměrnýma učebníma dovednostma a proto si dovolím říci, že je těchto 7 principů aplikovatelných pro každého.

Předtím, než vám vypíšu těch 7 principů, které mně osobně pomohly vám dopředu mohu slíbit 3 věci : a) Pokud budete těchto 7 principů dodržovat každý den po dobu alespoň 7 dní bez jakýchkoli výjimek a výmluv, přistihnete se, že jste znatelně šťastnější.
  b) Budete se více usmívat
  c) Nastavíte si pro sebe a váš život nová pravidla v tom, jak se cítíte, kdo jste, a co od sebe očekáváte.

Jakmile zazvoní budík, ihned vypadni z postele a dej si ledovou, nebo alespoň studenou sprchu (teplé se vyhni)

Dva důležité faktya) ihned b) ledovou (případně studenou).
To ihned tam je záměrně. Nebudu vám tady dávat výklady o studiích, které potvrzují efektivitu tohohle úkonu a ušetřím vás toho (nemáte zač). Ale opravdu je tady reálný dopad (velmi důležitý), který je spojen s tím, že jakmile „swajpnete“ nebo odmáčknete budík, hnedka opouštíte postel. Žádné polehávání, žádné malé šlofíčky, žádné odkládání budíku o 5x5 minut, žádné: ,, ještě chvíli mami“ zapomeňte! Zazvoní → vstanu a tečka.
Teďka, když už jste na nohách, jdeme na tu sprchu. Za mě nejlepší způsob, jak tu sprchu zvládnout, je, když si vybavíte reklamu na Actimel, jak tam ten chlápek vlezl pod hlavici a prostě zatnul zuby a pustil ji. Jen to nedělejte s takovým přemýšlením a rozvahou, nebo se otočíte a hodíte zpátečku. Vlezu, pustím na chvíli a vylezu… šmitec. Já tohle aplikuju už opravdu velmi dlouhou dobu a věřte mi, že pokud jste jako já (člověk), tak zpočátku budete mít strach, že to bude nepříjemné. Nejsem nijak veliký nebojsa, nebo hrdina, ale právě ten fakt, že uděláte něco, co víte, že není příjemné a je to vystoupení z vaší komfortní zóny, vám dodá jistou dávku kuráže, odvahy a statečnosti už hned z rána a tento pocit s vámi půjde po celý den! Jakmile se ledová (studená) dotkne vašeho těla, tak každá buňka ve vašem těle dostane vzpruhu a bude okamžitě nastartovaná a ready na ranní povinnosti, které jsou u některých jedinců opravdu hodně nabité. Nemluvě o tom, že to také prospěje vašemu lymfatickému a obranyschopnému systému. Jakmile z té sprchy vylezete, tak se budete cítit jako hrdinové a ten pocit je opravdu k nezaplacení. Vaše stojící bradavky budou čestným odznakem pravdy.

Najděte si ráno 5 minut pro zápis do deníčku
Já tohle třeba dělám u pití kávy… pro mě naprosto ideální čas. Místo toho, abych si na Instagramu, nebo TikToku hledal něco, co mě neobohatí a jen u toho ztratím čas, si vezmu deníček, do kterého si vždy napíšu to, co mě za celý den čeká (hezky postupně). Pomáhá mi to v tom, že mám před sebou vidinu celého dne harmonicky a kontinuálně a už jen tím, že si to píšu, si to pamatuju a těším se na to.Taky mi tenhle bod psaní dává jistý „tón dne“. Někdy je ten tón hodně pracovní a plný aktivit, někdy zase spíše relaxační, kdy toho na práci není tolik, a vím, že budu doma dříve. Sem tam nějaká akcička, nějaké vidění se s přáteli, tréninky, vaření, přípravy na další den a podobně. Mám díky tomu více energie, protože vím, co mohu čekat a hlavně… mám více pozitivní energiea jednoduše v tom vidím obrovskou výhodu v mnoha ohledech a opravdu vám to zabere blbých 5 minut. Navíc, kdykoli, když budete chtít, se podíváte o pár měsíců, možná i let zpátky, uvidíte tam napsané datum a s tím dnem spojené aktivity a řeknete si: ,, jaký skvělý den to tenkrát byl“

Meditace 10 minut 

Pokud nemáte 10 minut, tak nemáte nic. – Tony Robbins
Za mě poměrně pravdivé a má to hloubku. Nicméně zpět k tomu meditování. Těch benefitů, které meditace nabízí, je opravdu hromada. Ale nemusí to být vyloženě to dogmatické sezení v lotosovém posedu s rukama na kolenou v nějaké zenové místnosti s kadidlem, abyste neměli takovou představu, jako mají všichni. Bohatě vám postačí si najít klidné místo, které na vás působí relaxačně a máte z něho nějaký „lepší pocit“. Ať je to roh, nebo střed místnosti, nebo jistá část v kanceláři… chápeme se. Nemusíte zaujímat onen slavný lotosový posed, ale najděte si takovou pozici, která vyhovuje vám. Turecký sed, nebo si prostě a jen sedněte s opřenýma zádama o zeď na nějakou karimatku, nebo podložku a 10 minut se zavřenýma očima pravidelně dýchejte a na nic nemyslete. Hahaha… na nic nemysli, to se Ti lehko řekne. Já vím, já vím, taky jsem s tím začínal a nebylo to pro mě lehké. Ale učení dělá mistra a věřte mi, že pouhých 10 minut stačí k tomu, abyste byl lepší člověk. Soustřeďte se jen na dýchání a všechny jiné myšlenky vypusťte. Je to jen vašich 10 minut a nenechte myšlenky, aby vás ovládly. Nechci do tohoto tématu zabředávat dál, protože je spousta publikací, které vám ony benefity popíšou. Nerad bych vypisoval něco, na co mám svůj vlastní názor, vlastní pohled a jaké profity z těch 10 minut mám já. Ale dejte těm 10 minutám šanci!

„Kancl workout“ nebo procházka

Když jsem dával toto doporučení, tak se tomu lidé smáli, ale nakonec se z toho stala tak stěžejní rutina, kterou praktikoval potom celý pracovní úsek. Celá tahle aktivita spočívá v tom, že kamarádka, jenž je zaměstnaná v kanceláři, zvolá: ,, 30 dřepů, kdo jde se mnou!“ A věřte tomu, nebo ne, nikdy není sama. Po nějaké době, když sedíte, se můžete přistihnout, že vaše energie, nálada a soustředění prostě upadá… a to i po šálku kávy každé 2 hodiny. Ať už pár opakování dřepů, nebo malá procházka v pracovním prostředí, vás dostane na nohy, rozproudí vám krev a dle referencí, které jsem obdržel ve zpětné vazbě, se kdokoli, kdo tuhle formu minimalistického cvičení aplikoval, cítil lépe. Já, jelikož dělám fyzickou práci, tyto minimalistické workouty nepotřebuju, ale vím, že kdybych měl administrativní práci v kanceláři, uchýlím se k nim.

Jděte se projít alespoň na 20 minut denně
Na téma chůze jsem už článek, nebo dva, napsal, ale vypíchnu tady ty body, které mi přijdou nejdůležitější a které mají smysl.
a) donutí to člověka vstát a hýbat se
b) můžete se vidět s přáteli, rodinou, poslechnout si hudbu (nebo podcast), nebo někomu zavolat, když po celý den normálně není čas
c) neskutečně vám to ulehčí od psychiky a uvědomíte si, že máte 20 minut na to, abyste vypli hlavu
Nejednou se mi stalo, že když jsem se šel projít, dostal jsem naprosto skvělý nápad při pohledu na jistý objekt, nebo při nějaké události, nebo prostě jen tak. A to nemluvím o tom, že spálíte nějaké ty kcal navíc, uděláte něco pro své zdraví a tak podobně.

Voda
Na téma příjmu tekutin jsem taky něco málo napsal, ale myslím si, že troška opakování ničemu neuškodí. Někdy si říkám, jak moc jsme vtipní, jako lidé. Často hledáme různé zkratky, něco, co bychom mohli udělat okamžitě teď hned lépe, abychom z toho mohli za pár hodin profitovat. Nebo hledáme něco, co by rapidně zvedlo naší sportovní výkonnost, ačkoli ty nejzásadnější, nejvíce efektivní a často nejvíce opomíjené věci máme hned před sebou. Voda, naprostý základ lidského těla, který je důležitý pro jakoukoli stránku nás samotných. Ať už je to psychika, nebo fyzická stránka, tak voda bude vždycky základní stavební kámen všeho a bude nadřazena jakémukoli doplňku výživy. Jídlo je teda taky hodně důležitý, ale s tím většina lidí problém nemá, co se samotné konzumace týče. Ten výběr potravin už je horší.

Trénink
Nejjednodušší způsob, jak vaše tělo přesvědčit, že dopravní zácpa, ve které se momentálně nacházíte, je nic oproti tomu tréninku, který vás odpoledne čeká. Věřím tomu, že trénink, obzvláště ten silový a hodně těžký, je schopen vás do života vyzbrojit natolik, že většina okolností, které se vám každodenně připletou do života, budou jen opravdu zanedbatelné. Něco na tom bude… když trénujete a z bodu, kdy začínáte sérii a jste absolutně v klidu, v pohodě a při plné síle, se z vás za pár vteřin stane „troska“ která si musí dát pár desítek vteřin voraz, než se to stane zase znovu. Ale ten pocit hrdosti, statečnosti, důvěry v sebe sama, že jste to zvládli, ten vás vždycky posílí.

Dobývání každého jednoho dne je skvělá příležitost si vybudovat důvěru v sebe sama. A důvěra v sebe sama je opravdu nesmírně důležitá a je to vlastnost, která dnešní populaci, především mužům, chybí.

Na rovinu říkám, že dodržování těchto 7 bodů nebude lehké a chce to odvahu začít. Pokud ale začnete, tak se rozhodněte pro: všechno, nebo nic. Žádné takové to, že začnete s jedním bodem, za dva týdny další, za měsíc další… takhle to nebude fungovat. Buďto všechno, nebo nic!

Vím, že se tenhle článek tak trošku vymyká fitness tématům, ale věřím tomu, že být v životě šťastný je opravdu důležité. Už bych se jen opakoval, kdybych řekl proč. Takže do toho… všechno, nebo nic!

Dušan Synek

Články bloggera

  1. Je svalová pumpa nezbytná pro svalový růst? (637 zhlédnutí)

  2. Osvěta ohledně kardia nalačno. Opravdu spaluje aktivita nalačno více tuků? (1416 zhlédnutí)

  3. Proč užívat reverzní dietu? (623 zhlédnutí)

  4. Jsou si všechna opakování v sérii rovna? (668 zhlédnutí)

  5. Skutečnej chlap trénuje zadek (494 zhlédnutí)

  6. Tréninková intenzita (7166 zhlédnutí)

  7. Co jsou to zdravé sacharidy? (2588 zhlédnutí)

  8. Chytrá a šetrná cesta k objemným svalům (8508 zhlédnutí)

  9. Správný čas pro sacharidy? (8218 zhlédnutí)

  10. Mechanické poškození (2479 zhlédnutí)