Jaký odkaz zanechal Rich Piana?

Autor: Aleš Durďák

Někteří lidé mohou svými postoji významně ovlivňovat své okolí, v kombinaci se sociálními sítěmi mohou ze dne na den ovlivnit masy lidí po celém světě a dokonce změnit úhel pohledu na různá společenská témata. Přesně to uměl Rich Piana, který ze své závislosti udělal ctnost a spustil trend, jež pouze na jeho Instagramu oslovil 1,2 milionů fanoušků. V předminulém týdnu však za nevyjasněných okolností zemřel ve věku nedožitých 46 let. Jaký po sobě zanechal odkaz?

Milionář a bizarní vzor

Rich Piana se pokoušel o dráhu profesionálního kulturisty. Když v roce 2004 na soutěži NPC Nationals obsadil úctyhodné šesté místo (porazil 18 soupeřů), na vytouženou profesionální kartu nedosáhl. Pravděpodobně se mu honilo hlavou, že ke své seberealizaci už nebude potřebovat metály a svůj úspěch postaví na jiných příležitostech.

"Nikdy jsem nepracoval s Youtubem, abych vydělával peníze, předem jsem nic neplánoval," odpovídal nad častou otázkou své úspěšné prezentace na sociálních sítích, díky nimž postupně zbohatnul. Díky své značce se postupně vypracoval v milionáře. Především sociální sítě z něj udělali ikonu, jejíž popularita byla mnohdy vyšší než u většiny profesionálních sportovců.

Ač byl rozporuplnou osobou, svůj úspěch měl z velké části postaven na naprosté otevřenosti bavit se o zakázaných látkách ve sportu. Látkách, jež sám v hojnosti užíval a byl na nich závislý. Jako jeden z mála otevřel světu témata dopingu, který je ve sportu celosvětovým problémem. Například slavný Lance Armstrong (profesionální cyklista) či Ben Johnson ( Olympijský vítěz z roku 1988 ve sprintu) byli jedni z mnoha sportovců usvědčených z dopingu.

Kromě zmíněné otevřenosti se Rich prezentoval jako úspěšný podnikatel, což byl další motiv jeho přízně od fanoušků. Stal se tak vzorem mladé generace. V mých očích se stal symbolem dnešní doby, tíhnoucí až k bezbřehému uctívání materialismu a tělesné dokonalosti.  A nutno dodat, že byl pouze jedna z mnoha ikon, prezentujících se tímto způsobem na sociálních sítích. 

 

 

Fenomén dnešní doby - konformita

A teď malá odbočka od tématu. Určitě jste si všimli, že sociální sítě představují celosvětovou platformu lidí různých názorů. Je to tedy ideální místo, jakým může někdo z nás ovlivnit své okolí tím, co dělá a jak to prezentuje.

Ze sociologie známe pojem konformismus nebo-li přizpůsobení se převažujícím či dominantním názorům, požadavkům, normám skupiny či společnosti, v níž člověk žije a současně potlačení vlastních projevů.

Uvažujte se mnou. Existují-li sociální sítě, tak ve spojení s jednotlivci typu Riche Piany může docházet k tomu, že lidé s extrémními názory přesvědčí ostatní, že dříve nepřijatelná společenská témata  jsou rázem žádaná a tolerovaná. Proto také mají dnešní Youtubeři tak velký marketingový potenciál  a firmy s nimi uzavírají komerční spolupráci. Ukažme si vliv konformity na několika společenských fenoménech.

Fenomén selfies

Znal někdo před 5 lety fenomén selfie? Existovali před 5 lety selfie tyče? Jedním ze zlomových momentů byl oscarový večer 2014, kdy si moderátorka Ellen DeGeneres udělala selfie s hereckými hvězdami. Fotka měla během chvíle více než dva miliony sdílení a je jednou z nejšířenějších fotografií všech dob. Tento moment odstartoval hromadné selfie focení a dnes už nám to přijde samozřejmé se takto fotit.

Fenomén výzev

 Dle Maslowovi pyramidy potřeb je především pro mladou generaci důležitá potřeba seberealizace a uznání. Když k tomu ještě přidáme příznivou ekonomickou situaci, je uctívání tohoto fenoménu přirozeným vývojem. Domnívám se, že tento kult vznikl spíše samovolně a nemá žádného hlavního propagátora. V ČR se v rámci výzev těší velké oblibě Spartan race. Znám kolem sebe spoustu lidí, kteří dříve nesportovali a dnes absolvují tyto závody.

Fenomén kultu těla a nahoty

Nahota je dnes zcela přirozená. Byla však takto přirozená i pro naše rodiče či prarodiče? Domnívám se, že nikoliv. Dnes zcela běžně prezentujeme nahotu na sociálních sítích a nepovažujeme ji za něco společensky nepřijatelného. Tento fenomén jde ruku v ruce s rychlostí dnešní doby. Mladá generace chce všechno hned a například v rámci seznámení může být nahota klíčem, jak rychle a snadno získat potenciálního partnera.

Závěr

Příběh Riche Piany je jedním z mnoha, ale ukazuje, že také "obyčejný" člověk může v průběhu života získat obrovský vliv a měnit názory ostatních lidí. Nechci jej soudit, jen takto demonstruji současnost na sociálních sítích, produkujících názorové vůdce s enormním vlivem na mladou generaci, která je považuje za svůj vzor. Tím, že se sociální prostor nijak nereguluje, vznikají příležitosti pro dobré myšlenky, nápady, projekty, ale současně jsou zde také hrozby, na které si musíme dávat stále větší pozor.