Proč potřebujete tréninkový plán?

Od naprostého začátečníka až pro pokročilého sportovce je tréninkový plán naprostý základ a může to být doopravdy veliká proměnná ve vašem cíli, ať už je to nabírání svalů, spalování tuků, zvyšování sportovní výkonnosti, zvyšování síly, nebo jiné cíle.
Pokud se cvičením začínáte, nebo už máte nějaký ten měsíční zářez v pažbě, tréninkový plán je stěžejní pro každého jedince. V okamžiku, kdy přijdete do fitka, jste tak silní, jako vaše odhodlání, takže co dál? Vejdu tam, odmakám si to, co mě baví a co mi jde a hurá domů? Tímhle přístupem to nějaký pátek určitě fungovat bude a rozhodně to bude lepší přístup, než zůstat doma. Nicméně po nějaké době se to všechno zastaví a vy budete jen křečkem v kolečku, který sice bude makat jako šroub, ale s naprosto minimálním, nebo až zanedbatelným výsledkem.

Osamělí vlci a solo fitness válečníci, mějte se na pozoru!

Možná si sestavujete své tréninkové plány sami, možná si stahujete nějaké nahodilé PDF programy z vaší oblíbené fitness stránky, kde jsou cviky pro širokou veřejnost. Nebo jste si od nějakého fitness trenéra zakoupili jeho tréninkový plán, který je multi-účelový a multifunkční a „sedne každému“? Dáli Bůh, tak si zapisujete všechny váhy, opakování a tréninky, nebo budete mít jen mlhavou představu o vašem pokroku. No a co potom, co dokončíte ten plán, který jste až doteď měli? Stáhnete si z jiné stránky nový, lepší a budete doufat, že vás posune zase o krok dál? Nebo vysolíte další peníze vašemu trenérovi, který vyhrabe zase nějaký spešl plán, co dával minulý rok jedné dorostenecké bikiny fitness na její první soutěž? Pokud nemáte vaše tréninkové plány sestavené dopředu, tak přicházíte o klíčové komponenty v dosahování vašich cílů.

Ti jedinci, kteří to ve fitness kariéře, nebo silových sportech dotáhli nejdál, mají své trenéry, nebo alespoň tréninkové plány, které jsou dedikované jejich cílům. Opakování jednoho cviku, nebo tréninkového plánu (či schématu) měsíce a měsíce po sobě vás mohou zastavit. Strukturovaný tréninkový plán, nebo vedení pod dobrým trenérem vás však může držet ve hře a budete dosahovat vašich sportovních cílů mnohem snáz. Dovolím si vypsat pár důvodů, proč je dobré následovat tréninkový program.

Dopřejte si personalizovaný přístup trenéra

Ta hodnota, která je v onom přístupu 1 na 1 nemůže být přehodnocena, jelikož je to opravdu něco, co vás dokáže posunout. V případě 1 na 1 budete profitovat ze znalostí, dovedností a zkušeností trenéra, který se vám bude plně věnovat. Pokud budete dodržovat jeho tréninkové postupy, trenér bude schopen odhalit váš zaostávající článek, na který se zaměří a pomůže vám se s ním vypořádat. Je třeba si přiznat, že platit trenéra aby se nám věnoval, dokáže vyjít na poměrně slušnou částku. Nicméně je třeba brát v potaz, zdali to přece jen nestojí za zkoušku být pod něčím odborným dohledem a zkusit ze sebe vytěžit maximum. Sám za sebe mohu říci, že když jsem byl pod vedením trenéra, moje tréninkové cíle rapidně stouply a měl jsem také lepší psychické nastavení, jelikož jsem věděl, že tu pro mě někdo je a „hlídá mě“. Navíc nemusíte pod vedením trenéra cvičit roky a roky. Mně bohatě stačil jeden rok, kdy jsem si osvojil základní tréninkové principy, pracovní schémata, provádění cviků a celkově jsem si „ohmatal“ všechno potřebné k tomu, abych byl schopen se jednoho dne postavit na vlastní nohy. A s rukou na srdíčku vám říkám, že placení si trenéra mě sice vyšlo na nějaké peníze, ale dalo mi to do základu opravdu mnoho zkušeností a znalostí, které využívám a využívat budu i nadále. Takže místo toho, abych dával peníze za doplňky stravy, které pro mě byly v té době postradatelné, jsem ty finance jen investoval jinam a vrátilo se mi to mnohonásobně víc, jelikož jsem neztrácel čas tím, že jsem dělal věci nahodile.

Znát trénink ještě předtím, než vstoupím do fitka

Mít jasně nastavený tréninkový plán znamená, že se můžete soustředit na to, co vás čeká, jelikož ten trénink bude ležet před vámi. Můžete se s důvěrou opřít o opakování, série a váhu, která vás dneska bude čekat. Nastavený program předem odstraní různé odhadování, nebo domněnky a dodá vám potřebnou soustředěnost. Tréninkové plány jsou zhotoveny proto, aby vás připravili na závody, výkony a také aby vás naučili, proč trénujete zrovna touto specifickou cestou. Přestaňte plýtvat vaší mentální energií k tomu, abyste na všechno přišli metodou : pokus : omyl, nebo doufáním v tom, že snad něco klapne. Opět zde řeknu pár slov z mého osobního přístupu. Když mám předem sestavený tréninkový plán a vím, že mě v úterý čeká spodní polovina těla (nohy), tak si předem mohu vizualizovat provádění cviků, mohu si vybavit jednotlivé pohyby, přesně do puntíku vím, jaké cviky po sobě jdou a co od toho můžu čekat. Také je pro mě velice důležitá mentální příprava, kdy přece jen ta spodní polovina těla dá člověku zabrat trošku víc, než ta vrchní… alespoň u mě to tak je.

Zaznamenejte si průběh a vyhněte se setrváním na mrtvém bodě

 Pokud cvičíte nahodile a jen odhadujete, tak budete pravděpodobně používat stejné cviky pořád dokola a nenaučíte se nic nového. Ačkoli cvičenci provádějí ty samé cviky, které jim třeba nesedí, nebo je prostě nemají rádi, tak je veliká pravděpodobnost, že na sebe v tomhle ohledu budou hodně měkký a nedokopou se za hranici toho, čeho je jejich tělo schopno. Pochopitelně… pokud se v konkrétním cviku někdo necítí dobře a nemá v něm jistotu, protože stabilita, nebo cítí zranění, které se mu někdy dávno stalo, nedá svému tělu šanci, aby se plně projevilo. Ale to je trošku odbočka od mé konkrétní myšlenky, ke které se nyní vracím. Takže zapisování si všeho (vah, opakování a počtu sérií) vám dá hmatatelný důkaz, od kterého se vždy můžete odrazit. Navíc pokud jste v zapisování si opravdu konzistentní, můžete se i zpětně podívat, kde jste byli před nějakou dobou a věřte mi, že když se podívám do svého deníku o pár měsíců, nebo let zpátky, tak mě to neskutečně nakopne a dodá mi to neuvěřitelnou sílu a dobrý pocit ze sebe sama. Taky je dobré poznamenat, že pro jedince, kteří na sebe nejsou až tak moc tvrdí a jedou to srdíčkem spíše na pocit, jak se v ten den cítí, je dobré si zaznamenávat sportovní proces, jelikož vás vyvede z komfortní zóny. I kdybyste začali na minimální váze a váš první trénink by byla procházka růžovým sadem, tak vás ten deník po nějaké době dožene a stejně budete muset přidávat a zvyšovat znovu a znovu.

Udrží vás zodpovědné

Pokud jste již po nějakou dobu nezaznamenali posun vpřed, tak může být na vině více problémů. Většina lidí vám řekne, že pokud se nezlepšujete konkrétně v posilovně, tak je to vinou toho, že nedostatečně makáte. Tady si dovolím trošku oponovat, jelikož ne vždy ten problém tkví v tom, že nedostatečně tvrdě makáte. Ten konkrétní problém může být někde úplně jinde. Nedostatečná regenerace (protože nedostatečně spíte, nepřijímáte dostatečné množství energie, chodíte do fitka „každý den“), nebo provádíte obrovské počty opakování a veliké množství sérií, nebo intenzifikačních technik a podobně. Každopádně tréninkový deník, nebo trenér, který se vám bude věnovat, dokáže tuto chybu odhalit a můžete s ní pracovat.  Pokud chcete být ten člověk, který tvrdě a inteligentně maká s vidinou posunu, tréninkový plán, nebo trenér je opravdu ta správná volba. Držet se vyšších sportovních standardů znamená dělat něco, co ostatní většinou nedělají. Jen se podívejte kolem sebe, když jste ve fitku a trénujete, kolik lidí si zapisuje své pokroky? Já za sebe mohu říct, že jsem v mém fitku jediný.

Vím, že lidi ze staré školy mi budou tvrdit, že dokázali udělat veliké věci i bez toho aniž by si s sebou brali nějaký pitomý deníček a všechno si poctivě zapisovali. Jenže doba jde dopředu a dovolím si tvrdit, že alespoň odvětví sportu zaznamenalo obrovský posun v jakémkoli ohledu. Taky bych rád podotkl, že v dřívějších dobách nebylo fitness tak populární, jako je dnes a když někdo ve fitku trénoval, tak to dělal proto, protože ho to bavilo a chtěl ze sebe dostat maximum. Takže vlastně ani žádný deník „nepotřeboval“, jelikož ze sebe vždy vydal maximum a věděl, že to dělá pro sebe. Dělá to proto, aby byl lepší, než byl včera a nepotřeboval si nic dokazovat na antisociálních sítích s příspěvkama, nebo hashtagama a nepotřeboval být cool. Jenže dnešní doba je trošku jiná a mnoho lidí chodí cvičit a věnuje se fitness jen proto, aby šli s dobou, takže vlastně ani pořádně neví, co dělali před týdnem, měsícem a tak dále. Právě těmto lidem je tréninkový deník určen, ale zrovna tak i pokročilým jedincům, kteří tento životní styl milujou a naplňuje je.

Dušan Synek

Články bloggera

  1. Je svalová pumpa nezbytná pro svalový růst? (637 zhlédnutí)

  2. Osvěta ohledně kardia nalačno. Opravdu spaluje aktivita nalačno více tuků? (1416 zhlédnutí)

  3. Proč užívat reverzní dietu? (623 zhlédnutí)

  4. Jsou si všechna opakování v sérii rovna? (668 zhlédnutí)

  5. Skutečnej chlap trénuje zadek (494 zhlédnutí)

  6. Tréninková intenzita (7166 zhlédnutí)

  7. Co jsou to zdravé sacharidy? (2588 zhlédnutí)

  8. Chytrá a šetrná cesta k objemným svalům (8507 zhlédnutí)

  9. Správný čas pro sacharidy? (8218 zhlédnutí)

  10. Mechanické poškození (2478 zhlédnutí)