Ty vaše reklamy jsou podvod!

Autor: Pavel Vacek

 

Vůbec nechápu, kvůli čemu se ty lidi od soboty hádají… Jedna parta od českoslováka vyhrožuje, že nejpozději do tří týdnů vyměníme tenisky za kanady, fešný hadry za vojenskej mundůr a jíst z ešusu v zákopu, zatímco ta druhá líčí ČR jako Mordor v případě výhry Voldemorta. Hnojomety v pohotovosti jak ve fanclubu estébáka, tak i rozvědčíka. Jenom nabít, zamířit, vystřelit, pal! Na facebooku bude teď 14 dní pořádně veselo. A přitom jde jen o to, kdo 4x do roku položí líp věnec a nepobryndá si kravatu při státní návštěvě. Ale vlastně to chápu. Dnes se jede jenom černobílá. Ofrňuješ se, když je v létě 30 stupňů? Tak táhni na Aljašku! Nešmakujou ti ty grýndýly a tak? Tak táhni do Ruska a dej si Putina na zeď, hovado jedno prokremelský. No a tak dále. Člověk, aby se bál napsat, že má rád svoje děti, nedejbože se vyfotit, kterak jim dává pusu, aby mu tam někdo nenapsal… ty pedofilní úchyle! I když uznávám, že koupat se se strejdou ve vaně je trošku divný ve čtrnácti. No ale proč to vlastně píšu? Protože tímhle obřím oslím můstkem se dostáváme k populárnímu tématu anabolických steroidů v reklamě na doplňky výživy.

  

O co jde? No v podstatě o to, že když někde něco vypráví profíci Slavoj Bednář, Vojta Koritenský, Luboš Chládek, Honza Turek, tak se (častokrát) strhne mela po argumentu, že to nemá cenu, když je ten či onen prosypanej jak silnice v zimě, a že to je nefér a že ty svaly jistojistě nejsou po tom produktu. A tím pádem je to samozřejmě celý podvod. Dobře, dobře, dobře… tak kde začít?

Asi samotným principem našeho sponzoringu. Žádný člen Extrifit Teamu nemá nějaký povinný seznam produktů, který nafasuje, ať se mu to líbí, nebo nelíbí a na který bude dělat reklamu, i kdyby se mu měla huba zkroutit jak u mladýho Klause. Takhle to neděláme, protože nevěříme v to, že by to nebylo poznat. A proto si každý fasuje, co sám uzná za vhodné, že mu bude ku prospěchu. Proto Karlos Vémola pořád mele o Breaku ve storíčkách, neboť jich sežral snad půl tuny a trochu ho podezírám z toho, že tím vykrmuje i Lelu. Proto se to hemží Agrezzama a Trainoxema u o ostatních a nikdo to neřeší, protože jejich přínos do tréninku je zjevný a pozná ho okamžitě každý sám na sobě. Potíž je spíš s produkty, kde nikdo nepozná nic. Samozřejmě tím myslím hlavně proteiny, kreatiny, gainery a podobně. Takže když pak Luboš Chládek udělá video, kde vysvětluje, proč a z jakého důvodu užívá zrovna Peptibeef, začne diskuse o tom, jak to „stejně nemá z toho“.

Jenže to ani nikdo netvrdí. Bylo by to stejně bláhové tvrzení jako to, že někdo z ansáblu té reality show, co máme zčásti za sebou, zařídí, že se budete mít dobře. Ne, Luboš (a ostatní) popisují ve svých videích, proč je ten daný produkt pro ně vhodný, kvůli jakým vlastnostem a proč ho užívají právě teď. Protože ta skladba doplňků se mění v závislosti na předsoutěžních přípravách. Konkrétně Luboš vyzdvihuje lehkou stravitelnost hydrolyzovaných hovězích peptidů Peptibeefu, odlišné složení aminospektra od syrovátkového proteinu a synergii s ostatními doplňky. A v ten moment je úplně jedno, zdali jste zarytí naturálové, nebo máte nějaké diskutabilní vrcholově soutěžní ambice v profi sportu. Protože bílkovinu potřebuje pro růst každý. A teď jde jenom o to, jak tu bílkovinu do sebe vdechnete. Jestli pomocí doplňků, nebo z nějaké Bio natural krávy, či kuřete. Když jste natural, vážíte kolem 80-85 kg, příjem bílkovin z jídla není problém.  

Jde jen o to, že je, aspoň podle nás, po tvrdém tréninku vhodnější přijmout právě rychle stravitelnou bílkovinu ať už hovězí, či syrovátkovou, než rozbalit si na baru steak s bramborem a natlačit ho do částečně odkrveného žaludku a čekat a čekat a čekat, až se ten kus flákoty stráví. Pak samozřejmě můžeme vést debatu o tom, jestli je vhodné použít postupně stravitelný, vícesložkový protein, nebo ten, jehož bílkovina proběhne břišní stěnou než Usain Bolt. Ale pořád je to diskuse, kde prospěšnost toho produktu je platná pro všechny. Ať borce křišťálově čisté, nebo ty s chemickým roztokem v žíle. No a tak je to u všeho dalšího. Proč užívají kluci glutamin? Protože ho potřebují úplně všichni. Proč Gainer? Protože když máte přes metrák, je to těžké ujíst, pokud nejste celý ten přikurtovaný ke kuchyňské lince. Sacharidový koktejl, často s přidaným ořechovým máslem pro větší kalorickou forsáž, vypijí všichni a přiberou po něm taky všichni. I ti, co věčně říkají, že ať sní, co sní, nepřiberou nic. Většinou se totiž ukáže, že toho zase tolik nesní.

No a co tam teda máme dál? Jo…, že ty svaly nejsou po těch produktech. No jasně, že ne. Už jsem to nakousl výše. Je asi milion malých střípků, ze kterých se skládá úspěch. V jedné diskusi jsem byl tlačen k tomu, abych řekl, kolika procenty se podílejí steroidy na muskularitě Honzy Turka. Nemám šajn! Vím jen to, že dotyčnému by nepomohl ani obohacený uran v žíle na to, aby se zvedl z gauče a šel něco dělat. Natožpak steroidy. Takže ano, není třeba dělat z lidí blbce, steroidy hrají významnou roli v úspěchu profi kulturisty, ale stejně tak píle, talent, životospráva, vůle, štěstí, morální vlastnosti a další hromada věcí. No a že je to podvod na lidi? Ty jo… Kulturistika a fitness je v tomhle zvláštní. Sportovní výrobky jsou většinou přesně zacílené pro určitou skupinu lidí. Není to tak, že ženská zahlédne reklamu Lindexu, zaraduje se, že paní na obrázku nasouká stejný lajdáky do parádní podprdy, spoďáry ji stáhnou stáhnou pupek a jde tam utratit nějaký ty kačky. To je v pořádku. Ale sportovec má ambice se zlepšovat, a proto vyhledává doporučení od nějakých renomovaných jmen. Proto má Federer krásné W ve výpletu a možná i proto si jde nadšenec do bekhendu a forhendu koupit raketu Wilson. Protože když je dobrá pro federera, je dobrá i pro něj. A když ji koupí, pochybuju, že by psal na stránky o tenise, že firma Wilson dělá podvodné reklamy, protože on si koupil raketu a žádný Wimbledon ne a ne vyhrát!